Dafoloforlag.dk
Dafolo forlag sælger pædagogiske bøger, e-bøger, lydbøger og andre digitale værktøjer, som gør en forskel for pædagogers, lærers, studerendes og leders pædagogiske hverdag. Det var særligt vigtigt, at den nye webshop blev bygget brugervenligt op, så den matchede kundens krav til både design og funktionalitet.
Dafolos (gamle) webshop trængte til en kæmpe transformering. Shoppen var bl.a. ikke optimeret til mobiltelefoner (responsivt design) – som følge heraf var omsætningen fra besøgende på de mobile enheder alt for lav.
Derudover havde kunderne svært ved at navigere sig rundt på shoppen og fandt sjældent hvad de ledte efter, hvilket gjorde de opgav deres søgning. Kunden brugte i gennemsnit 16 klik for at finde en bog og betale for den.
Virksomhed: Dafolo A/S
Rolle: Designer, konceptudvikler
Kategori: Webshopdesign, UI, UX
URL: www.dafoloforlag.dk

Resultat:
#1 – Vis, hvorfor Dafolo er bedst
- Tilføjelse af de vigtigste USP’er på forsiden (shoppens fordele)
- Gjort opmærksom på hurtig levering på både forside og produktside
#2 – Vis, hvorfor kunderne elsker Dafolo
- Tilføjelse af testimonials/ratings fra Trustpilot
Forbrugerens ratings/anmeldelser af forlagets bøger
#3 – Vis relevante produkter for mersalg
- Tilføjelse af produktanbefalinger på både favorit- og produktsider
- Synligt søgefelt i header med elastic search (søgefunktion, der hjælper brugeren ved at foreslå søgeord/visning af relevante produkter ved tastning i søgefelt

#4 – Gør det nemt at få fat på Dafolo
- Nem chatfunktion for at undgå telefonkø eller lange svartider på e-mail. Chatfunktionen vises som pop up, knappe på forside og i header
- Telefon og mailoplysninger er tydeliggjort og klikbare i mobilmenuen og i footer på desktop
#5 – Kunden skal ikke blive lidt længere
- Færre klik fra produkt til et betaling
- Design af købsflow / One Page Checkout med færre trin
- Optimering af navigationsstruktur på desktop og mobil
#6 – Få kunden til at komme tilbage
- Tilføjelse af “abandonend basket” (checkout) – en måde at få ‘tabte’ kunder tilbage
- Signupformular til nyhedsbreve (rabat ved tilmelding)
- Tilføjelse af unikke sociale medie links afhængig af bogkategori




Den nye shop er lavet med søgemaskineoptimering for øje, således alle placeringerne i Google blev forbedret. Det er blevet til en hurtig og mobilvenlig webshop pakket ind i et nyt og effetktivt design. Designet er unikt og opsat helt fra bunden. Der er også sket en optimering af brand image. Navigationen er forenklet og der er tilføjet og designet et brugervenligt filtermodul på oversigtssiden.

Hver eneste interaktion mellem Dafolo og kunden har en effekt på kundetilfredsheden, kundeloyaliteten og bundlinjen.
Inden designfasen udformede jeg bl.a. user journeys og en kravsspecifikation der udelukkende fokuserede på brugernes behov
– specielt hvilket indhold der var vigtigt at tilføje for at få brugeren i mål.
Indhold som:
– Instruktioner og funktioner
– Data og andet specifik information
– Billedekrav
– Support information

I samarbejde med målgruppen og kundeservice lavede jeg først en visuel fortolkning af den samlede “rejse” (user journey), som brugeren gik igennem på den daværende shop.
Jeg brugte denne metode for at klæde teamet på til at forstå interaktionen med kunden fra hans/hendes point-of-view, og ikke fra det interne perspektiv.
Dette gav også et overblik over de forskellige “kløfter”, som brugeren har skulle kæmpe sig igennem. F.eks, opstillede jeg “pain points” på “rejsen”, som viste hvor brugeren havde svært ved at komme videre eller hvor deres behov ikke blev dækket.

Efter at have kigget på de forskellige user journeys blev en kravspec. udformet, så jeg sammen med teamet kunne sætte hjørneflagene for projektet, og sikre at Dafolos samarbejdspartnere leverede den webshop vi ønskede.
Her blev det bl.a. belyst hvad der var “nice to have” og “need to have” i forhold til brugerens behov.